Friday, April 1, 2011

1 April. .??

APRIL FOOL!!! 


Perkataan ni kte akan selalu dengar especially ble muncuinya 1 April. saya pown dulu pernah jugak merasa benda ni. tapi, waktu tu saya masih xtaw akan maksud tersirat di sebalik hari ni. cuma yang aneh bagi penduduk Malaysia especially for the Muslim, sudah terang2 perkataan tu dalam bahasa Inggerih. 4 sure la perayaan ni dari BARAT,kn. tapi benda ni masih berleluasa. tidak ada tegahan atau larangan dari sesape. memang la pada dasarnya perayaan ni merupakan hari untuk berjenaka, pembohongan dan bergurau senda. n FOOL tu bermaksud memperbodohkan orang untuk tujuan bergurau. 



Sebenarnya perayaan ini adalah di HARAMkan sama sekali dalam Islam. bukan sahaja ianya merupakan budaya dari Barat, tetapi berbohong atas tuuan untuk bergurau adalah berdosa sama sekali. 


Malah, Rasulullah SAW sendiri memberikan amaran kepada sesiapa yang berbohong dari kalangan ummat baginda,
 
Sabda Rasulullah SAW,

“ Celakalah untuk sesiapa yang berbicara dan berbohong untuk membuat orang tertawa, celakalah untuknya” Riwayat Abu Dawud.

Sabda Rasulullah SAW lagi, kali ini dari sudut menakut-nakutkan orang, atas tujuan berjenaka.

“ Adalah dilarang untuk seorang muslim, menakutkan seorang muslim yang lain” Abu Dawud dan Musnad Ahmad.


Ada satu lagi sejarah mengenai April Fool ni yang berkaitan ngan orang Islam n kita sama sekali xpatot sambut.  sejarah ini berlaku di Spain di mana orang2 Islam di Spain telah dibunuh dan dibakar hidup2 oleh KRISTIAN kerana ingin menghapuskan orang Islam di Spain pada 1 APRIL. n orang kristian ni merayakannya pada hari ini atas kejayaan pembunuhan beramai-ramai ini. 

Klik link ni untuk taw dengan lanjut klik link dibawah,k. .


Adakah anda sebagai umat Islam sanggup merayakan hari ini dengan cara KRISTIAN??? bagi saya lebih baik kita menngantikannya dengan berdoa untuk roh2 umat Islam yang telah dibunuh semasa di Spain dulu. itu adalah lebih mulia daripada kita menambah dosa menipu kawan-kawan kita serta dalam masa yang sama membenarkan segala apa yang telah dilakukan oleh orang kristian ni.


So,kita xpayah la gatai2 nak sambut benda ni,k. HARAM taw???? marilah kita muhasabah diri n moga korang semua dirdhai Allah s.w.t. kebetulan hari ni ary jumaat so, moh kte same2 sedekahkan al-Fatihah untuk mereka. Al-Fatihah. . 



p/s:pesanan pd diri juga. .=)

No comments:

Post a Comment